Followers

Monday, December 22, 2014

Gawat 2015: Tambang Bas Sekolah Dijangka Naik Sehingga 50 Peratus


Kadar tambang bas sekolah pada sesi persekolahan yang akan dibuka semula pada Januari ini dijangka meningkat antara 30 hingga 50 peratus.

Presiden Persekutuan Persatuan Bas Sekolah Malaysia (PPBSM) Amali Munif Rahmat berkata, beliau tidak menolak akan ada pengusaha bas sekolah yang akan berbuat demikian akibat peningkatan pelbagai kos yang perlu ditanggung.

"Jangan terkejut jika berlaku kenaikan  antara 30 hingga 50 peratus. Ini kerana peratusan kenaikan akan diputuskan oleh pengusaha bas sendiri  selepas kadar tambang asas bas sekolah yang diwarta di bawah Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) pada 2009 sudah tidak relevan lagi," katanya kepada mStar Online.

Sambil mempertahankan pengusaha bas sekolah, beliau berkata, jika situasi itu berlaku, pengusaha bas tidak patut dipersalahkan kerana Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dilihat tidak mengambil sebarang inisiatif untuk mengatasi masalah tersebut.

"Macam mana kita nak tetapkan satu kadar tambang yang memuaskan hati semua pihak jika tiada harga asas? Jadi jangan salahkan kami jika berlaku kenaikan tambang nanti," katanya.

Dakwa beliau, sehingga hari ini, SPAD dilihat cuba 'lepas tangan' bagi mengelak dipersalahkan oleh ibu bapa seandainya tambang bas sekolah dinaikkan.

"Mereka dilihat seolah-olah mahu 'lepas tangan'. Kami dibiarkan terkapai-kapai. Bila tiada harga asas yang baharu, SPAD jangan sebut tindakan akan diambil jika tambang berlebihan. Sepatutnya mereka lakukan sesuatu untuk mengelakkan kemelut ini berlarutan," katanya.

 Malah, Amali berkata, sekiranya pengusaha bas dan PIBG bersepakat menetapkan kadar tambang bas sekolah, ia menjadi satu kesalahanan serius di bawah Akta Persaingan 2010.

"Kita sudahpun diberi amaran oleh MyCC (Suruhanjaya Persaingan Malaysia) supaya tidak melakukan penetapan harga secara kolektif. Jadi kami tersepit antara MyCC dan SPAD. Apa yang patut kami lakukan," katanya.

Pada Oktober lalu, MyCC memberi amaran kepada ahli persatuan itu yang didapati mengambil bahagian serta bersetuju dalam penetapan harga secara kolektif, boleh dikenakan denda sehingga 10 peratus daripada jumlah keseluruhan perolehan mereka.

Malah, perlakuan penetapan harga adalah bertentangan dengan Seksyen 4 Akta Persaingan 2010 dan semua operator bas diminta supaya menentukan struktur tambang bas mereka secara bebas dan tidak menetapkan struktur tambang bas bersama operator yang lain.

Pada Selasa lalu, pengusaha bas sekolah menegaskan tetap menaikkan tambang bermula Januari ini dengan struktur tambang bas masing-masing ditentukan secara individu dan bebas.

Kata-kata itu dicapai dalam satu resolusi yang dicapai menerusi mesyuarat yang dihadiri seramai 105 perwakilan PPBSM di ibu negara pada Selasa lalu.

Amali menyifatkan kenaikan itu sebagai satu keperluan selepas lebih lima tahun tambang bas sekolah tidak pernah dikaji semula, selain peningkatan
kos operasi termasuk alat ganti.

Malah, beliau berkata, kenaikan juga pasti berlaku sekiranya harga runcit diesel melebihi 50 sen daripada harga sedia ada.

SPAD pada awal Oktober lalu menetapkan pengendali bas sekolah tidak akan terikat kepada satu struktur tambang tetap lagi tetapi bebas menentukan anggaran tambang masing-masing berdasarkan rundingan bersama pihak sekolah dan ibu bapa.

Namun, sejak itu, keputusan tersebut mendapat bantahan daripada beberapa pengusaha bas yang menyifatkan ia sebagai sesuatu yang mustahil dan sukar untuk dilaksanakan kerana tiada garis panduan disediakan dalam penetapan harga baharu berkenaan.


sumber...Mstar