Followers

Monday, December 29, 2014

Soltan Kelantan 'Buat Hal ' Lagi ...



Kisah menyentuh hati dari seorang saksi

Baginda datang tanpa wartawan, tanpa kamera, tanpa publisiti, drive sendiri mengharung banjir untuk melihat rakyatnya. Sewaktu banjir, beliau turut sama membantu kerja kerja menyelamat sehingga orang tidak sedar itu adalah sultan mereka. Baginda juga menerima arahan dari seorang Mejar.

Sewaktu berhenti rehat beliau turut minum dlm cawan polisterin dengan petugas petugas. Tiba tiba baginda disapa ..
 

"abang dari mana?" "orang sini jugak" "macam muka tuanku la abang ni"
 

Beliau hanya trsenyum setelah menyedari yang disapa tadi adalah sultan mereka, kecut perut orang tadi minta maaf kerana tidak tahu yang itu adalah sultan. Baginda hanya tersenyum malah memeluk orang tadi. Tergamam Mejar yang ada kat situ, langsung tak reti nak bagi arahan macam mula mula tadi.
 

Ciri ciri pemimpin begini kita mahukan. Menyusup keluar dari istana, membantu rakyat tanpa memperkenalkan diri. Moga Tuanku menjadi contoh pada sultan dan bakal bakal sultan. Allahhu Akbar!

Nukilan ...
 https://www.facebook.com/wanmohamad.akram


Berita menyedihkan dari Kelantan

Bantuan tidak sampai pada mangsa banjir kerana masalah pengangkutan

 


Ramai penduudk kampung terperangkap tanpa bekalan, elektrik atau wang untuk membeli barang keperluan seperti lilin atau makanan dalam tin kerana banyak jalan tidak dapat dilalui pengangkutan darat di kebanyakan tempat.
 

"Kelam kabut di sini," kata seorang pekerja mengagihkan bantuan kepada The Malaysian Insider ketika beliau menunggu ketibaan bot bagi mengedarkan air minuman, biskut dan makanan dalam tin di Kota Baru semalam.

Katanya, sesetengah pusat pemindahan turut dinaiki air dan tidak dapat menyediakan bantuan makanan kepada mangsa banjir, ramai yang pulang dengan tangan kosong kerana kehabisan bekalan.

"Tiada penyelarasan, tiada pengurusan yang baik ketika bencana ini.

"Satu perkara saya boleh kata dari tempat bencana ini terjadi, pihak berkuasa kita tidak bersedia menghadapi bencana negara ini. Entah bila kita akan bersedia" katanya.

Bertan-tan bekalan makanan dan air diterbangkan ke Kota Baru menggunakan pesawat komersial dan tentera sementara rakyat Malaysia di tempat lain juga menyumbang bekalan yang diangkut dengan lori ke kawasan dilanda banjir di pantai timur.

Tetapi, menurut pekerja bantuan, kekurangan bot menghalang usaha mengedarkan bantuan kepada orang kampung yang terputus hubungan dari Kota Baru.

Difahamkan bekalan elektrik yang terputus dan jalan dinaiki air menyebabkan bank juga tidak boleh mengisi wang di mesin ATM dan syarikat minyak tidak boleh menghantar bekalan ke stesen minyak di kampung yang dibanjiri air.

"Ramai orang sudah tidak berdaya. Mereka tiada api, makanan dan malah tiada duit hendak membeli lilin untuk waktu malam," kata seorang lagi pekerja bantuan kepada The Malaysian Insider.

Bernama melaporkan malam tadi, keadaan banjir di Kelantan masih buruk dengan peningkatan jumlah mangsa sehingga 134,139 dibandingkan 124,966 pada jam 5 petang.

Menurut angka Jabatan Kebajikan Masyarakat jajahan Kota Baru masih mencatatkan angka tertinggi mangsa banjir iaitu 42,469 orang, Pasir Mas (23,568), Kuala Krai (23,169), Tumpat (30,569), Gua Musang (7,529), Tanah Merah (3,546), Machang (3,097) dan Pasir Putih (192).

Keadaan juga tidak banyak berubah di Terengganu dengan 24,097 mangsa, Pahang (31669), Perak (7,539) dan Johor (332).

Di Terengganu, Bernama melaporkan semalam lambakan kayu balak merintangi laluan utama di Kampung Rantau Panjang menghala Bukit Besi dekat Dungun, menyebabkan lebih 1,000 penduduk di beberapa kampung di sana terputus hubungan darat sejak tiga hari lepas.

Ratusan kayu balak bertaburan di atas jalan raya sejauh kira-kira 100 meter, menyebabkan penduduk terperangkap sehingga terpaksa menggunakan bantuan helikopter milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) bagi operasi menghantar bekalan makanan.

"Disebabkan hujan lebat tidak berhenti yang sudah lebih seminggu, kayu balak yang disimpan di atas bukit itu menggelongsor jatuh hingga berselerak di jalan utama," seorang mangsa, Nik Mohd Faizal Nik Mohd Fikri, dipetik berkata oleh Bernama.

Berikutan kejadian itu, beliau yang pulang ke kampung sejak seminggu lepas terpaksa menangguhkan perjalanan pulang ke tempat kerja, selain tidak dapat membuat panggilan bagi memaklumkan keadaannya.

"Sudahlah kawasan kampung kami banjir, semua penduduk di sini juga risau kerana jika hujan berterusan, kayu balak yang sebesar empat hingga lima pemeluk itu akan menggelongsor jatuh lebih banyak dari tempat simpanannya dan merempuh rumah," katanya.