Followers

Thursday, August 18, 2011

Utusan Meloya buat cerita karut lagi

Naib canselor: Laporan krisis UM tak tepat

Naib Canselor Universiti Malaya (UM), Tan Sri Ghauth Jasmon hari ini menafikan universiti yang diterajuinya sedang menghadapi krisis berikutan peletakan jawatan beramai-ramai staf akademik kerana dikatakan tidak berpuas hati dengan kepimpinannya.

Akhbar milik Umno - Utusan Malaysia pada tajuk utamanya hari ini mendakwa 146 kakitangan akademik UM telah meletakkan jawatan sejak 2009.
"Laporan itu tidak tepat, terutama mengenai bilangan berkenaan. Pada jam 10.30 pagi esok, pihak universiti akan mengeluarkan angka sebenar,” kata Ghauth yang mempunyai latar belakang kemahiran dalam bidang kejuruteraan.

Memetik Presiden Persatuan Kakitangan Akademik UM (PKAUM), Prof Madya Azmi Sharom,Utusan mendakwa UM sedang mengalami krisis kemerosotan ilmuwan dan pakar berikutan peletakan jawatan 146 kakitangan akademiknya.

Mereka termasuk profesor dan profesor madya yang dikatakan membantah polisi akademik Ghauth dengan 'kegilaannya' meletakkan universiti UM dalam rangking 100 terbaik di dunia.

Antara yang meletakkan jawatan ialah 52 orang dari Fakulti Perubatan, 12 dari Fakulti Perakaunan, 10 Fakulti Sains dan 8 orang dari Fakulti Kejuruteraan, lapor Utusan.

Nafikan laporan

Bercakap kepada Malaysiakini, pagi ini, Ghauth mempertahankan polisinya yang memfokuskan penerbitan jurnal yang tersenarai dalam pangkalan data ISI dan Scopus yang kurang memberi tumpuan kepada penerbitan dalam bahasa Melayu.

"Mereka yang tidak suka saya mempunyai alasan yang lebih daripada tidak suka saya kerana saya sedang mentransformasikan UM menjadi sebuah universiti berkualiti yang lebih tinggi,” katanya.

Azmi pula ketika dihubungi menafikan laporan Utusan itu dan berkata beliau tidak mengeluarkan kenyataan seperti yang dilaporkan dan menjadi mangsa 'salah laporan' oleh akhbar berkenaan.

Azmi juga dilaporkan berkata, pihak pengurusan universiti telah melantik 576 pensyarah baru dengan 80 peratus daripada mereka dari negara lain seperti Bangladesh, Nigeria, Filipina, Sri Lanka, India dan Jordan.

Dalam pada itu, PKAUM, dalam satu kenyataan melahirkan rasa kecewa kerana presidennya telah dipetik sebagai jurucakap dan pendedah maklumat kepada isu yang dibangkitkan.

"Beliau (Azmi) merasa amat terkilan kerana terdapat pihak yang telah menyalahgunakan nama beliau.

"PKAUM menafikan maklumat yang diberikan dalam keratan tersebut sebagai kenyataan atau pendirian PKAUM," kata naib presidennya Rosli H Mahat.

Menurut beliau, Azmi selaku presiden PKAUM cuma berada pada sidang akhbar tersebut untuk melindungi hak ahli kesatuan yang bersuara dan kenyataan yang disiarkan adalah pandangan ahli tersebut.

"Maka PKAUM memohon agar kesilapan fakta ini dibetulkan dan disiarkan oleh Utusan Malaysia.

"PKAUM sebagai kesatuan yang mewakili ahli-ahli akademik dan pegawai Universiti Malaya, sentiasa menyokong usaha semua pihak untuk meletakkan UM sebagai Universiti bertaraf dunia tanpa mengabaikan kebajikan kakitangan dan pelajar," katanya.

[Baca berita penuh]

Sementara itu, mengulas isu itu, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata adalah tanggungjawab Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin untuk mendapatkan laporan yang sebenar.

"Perlu melihat apakah isu-isu atau masalah yang dihadapi oleh mereka dengan Naib Canselor, dan lihat apakah hal-hal lain yang menyebabkan mereka mengambil langkah-langkah demikian.

"Kita tidak boleh membuat andaian di peringkat awal," katanya dipetik Bernama.

Beliau berkata apa yang penting adalah memastikan pentadbiran universiti itu berjalan dengan baik, dan hubungan antara kakitangan dan pimpinan tertinggi berjalan dengan akrab.

Ini merupakan sasaran untuk mencapai kecemerlangan di peringkat universiti, katanya.

sumber...malaysiaKini