Followers

Monday, August 29, 2011

Aku sokong Mat Sabu Hina 'Pejuang Negara'

Mula-mula sekali aku nak minta maaf kalau ada yang ada ahli keluarga yang pernah berkhidmat dengan tentera british melawan komunis, terutama sekali yang terkorban. Tentu ada yang paling kurang pun terasa kecik hati dengan kenyataan Mat Sabu tu.

Aku sebenarnya sangat-sangat bersetuju dengan pandangan Mat Sabu tu. Aku memang bersimpati dengan perjuangan tokoh-tokoh macam Rashid Maidin, Abdullah CD, Shamsiah Fakeh dan yang sewaktu dengan depa-depa ni, malah termasuk Chin Peng.

Kalau ada yang faham statement aku tu sebagai sokong pengganas komunis, aku nak jelaskan aku tak pernah sokong keganasan. Tapi kalau tokoh macam Tok Janggut, Datuk Bahaman, Datuk Maharaja Lela dan yang sewaktu dengan depa tu digelar pengganas aku anggap gelaran tu sebagai satu penghormatan, pasai depa mengganas kepada penjajah.

Sama jugak dengan yang dikatakan 'pengganas' komunis tu, gelaran propaganda ciptaan British yang boleh dianggap sebagai satu penghormatan pasai British 'mengiktiraf' perjuangan depa nak menghalau penjajah tu.

Mungkin niat askar melayu di bawah British tu betul, berniat nak pertahankan negara. Tapi masalahnya depa tersalah faham, depa-depa tu berada di pihak yang salah. Depa mempertahankan penjajah British, malah berkhidmat di bawah arahan penjajah British. Kalau yang berjuang menentang penjajah British digelar penganas, orang yang bersekongkol dengan penjajah British dan mempertahankan penjajah British mungkin sesuai digelar pengkhianat tanahair.

Pasai apa Tok Janggut, Tok Bahaman, Tok Maharaja Lela dan yang sewaktu dengan depa tu yang menentang British kita boleh mengiktiraf sebagai pejuang, tapi Rashid Maidin, Abdullah CD, Shamsiah Fakeh dan yang sewaktu dengan depa-depa ni yang jugak menentang penjajah British dianggap sebagai pengganas?

Bila Jepun menjajah, depa-depa yang dianggap pengganas ni berjuang pulak menentang penjajah Jepun dan British pulak iktiraf depa, siap bagi senjata lagi, tapi bila Jepun menyerah kalah depa-depa ni kembali dianggap pengganas.

Aku tak kata aku sokong semua fahaman dan tindakan depa, memang ada fahaman dan tindakan depa yang salah dan aku tak setuju. Tapi perjuangan depa aku sokong, perjuangan menentang penjajah dan yang bersekongkol dengan penjajah, yang khianat kepada tanahair.

Satu soalan yang patut kita tanya diri kita sendiri, Kita suka dijajah atau kita tak suka dijajah. Kita sokong penjajah atau kita sokong orang yang menentang penjajah.

Meloya

Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu mencetuskan kontroversi baru apabila menganggap pengganas dalam Kompeni Pasukan Ke-4 Parti Komunis Malaya (PKM) yang menyerang dan membunuh anggota keselamatan dan keluarga mereka dalam tragedi Bukit Kepong sebagai hero sebenar.

Menurutnya, Muhammad Indera, lelaki Melayu yang bersekongkol dengan Goh Peng Tun dan 200 anggota komunis adalah hero sebenar, bukannya 25 anggota polis dan keluarga mereka yang mempertahankan diri dalam serangan di balai polis itu.

Dalam ceramahnya di Tasek Gelugor, Pulau Pinang 21 Ogos lalu, Mohamad turut mendakwa Dato’ Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman tidak layak dianggap sebagai pejuang kemerdekaan kerana tokoh tersebut adalah pegawai British.

Beliau juga berikrar untuk mengubah semula sejarah kemerdekaan negara jika pembangkang berjaya merampas Putrajaya kerana dakwanya, sejarah yang tertulis pada hari ini tidak memaparkan fakta sebenar selain hanya memihak kepada UMNO.

“Semua sejarah negara kita bohong, pegawai British jadi pejuang kemerdekaan, lawan British jadi penjahat. Siapa pegawai British? Dato’ Onn dan Tunku Abdul Rahman itulah pegawai British. Tapi bila tiba bulan merdeka hanya mereka yang ditonjolkan. Kalau begitu UMNO seorang sajalah yang merdeka, betul tidak,” tuduhnya. - Utusan (27/6/2011)