Followers

Saturday, August 6, 2011

Kompas.com: Besan Rosmah ada hubungan Mafia Rusia

Hebat jugak besan Big Mama

KUALA LUMPUR: Sebuah portal berita Jakarta, Kompas.com mendakwa bakal besan Datin Seri Rosmah Mansor mempunyai pertalian dengan organisasi mafia Rusia.

Walaupun tiada sebarang perincian diberikan, portal berita itu mendakwa Rosmah kerap kali bercuti dengan bakal besannya itu yang dikenali sebagai Maira Nazarbayez.

Maira Nazarbayev adalah ibu kepada Daniyar Nazarbayev, tunang kepada Noryana Najwa, anak perempuan kepada Rosmah dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

“Maira Nazarbayev yang memiliki gaya hidup ala Imelda Marcos konon memiliki kaitan dengan organisasi mafia Russia. Maira Nazarbayev kerap bepergian bersama Datin Rosmah,” lapor Kompas.com

Rencana yang sama turut menyentuh tentang dakwaan pembelian cincin bernilai USD24 juta oleh Rosmah daripada syarikat Jacob dan Co.

Lapor rencana itu lagi, pengasas Jacob dan Co iaitu Jacob Arabo, adalah seorang Yahudi dari Uzbekistan yang beberapa kali dikehendaki pihak berkuasa kerana terlibat dalam kegiatan membersihkan wang haram.

“Mungkinkah kes cincin berlian USD24 juta dollar ini nanti menjadi pintu perubahan dan demokratisasi Malaysia? Hanya rakyat Malaysia sendiri menentukan,” tulis rencana itu.

Rosmah sebelum ini memang dikenali dengan citarasa mewahnya yang berbelanja sakan apabila melancong dengan menyertai rombongan rasmi kerajaan ke luar negara.

Beliau dilapor pernah menghabiskan kira-kira RM100,000 semalam untuk sewa bilik Hotel Atlantis di Dubai dan beliau juga didakwa pernah mengarahkan sebahagian gedung Harrods di London ditutup untuk memudahkannya membeli-belah.

Tidak cukup dengan itu, beliau juga dilaporkan menggunakan tas tangan Birkin Hermes yang berharga USD120,000 dan memerlukan pembelinya menempah dan menunggu selama enam tahun sebelum dapat memilikinya.

Laporan mengenai Rosmah yang disiarkan Kompas disini

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=18260